JPT píše: ↑27 zář 2023, 09:54
Ptal jsem se na finančáku (skoro před měsícem), jestli půjde převést penzijní spoření do DIPu bez vracení podpory a daní a zatim mi neodpověděli.
Tak už odpověděli. Ve zkratce: nepůjde.
Vážený pane xxxx,
k Vašim dotazům ze dne 2. 9. 2023 uvádím následující:
Dlouhodobý investiční produkt není „stejného typu“ (resp. dle návrhu zákona
„stejného druhu“) jako doplňkové penzijní spoření, proto se Vámi citovaná výjimka
nepoužije. Druhy daňově podporovaných produktů spoření na stáří jsou vymezeny
v § 15a odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDP“), ve znění navrhovaném ve Sněmovním tisku 474. Jediný
přechod mezi jednotlivými druhy daňově podporovaných produktů spoření na stáří je
umožněn při přechodu z penzijního připojištění (transformovaných fondů) do
doplňkového penzijního spoření (účastnických fondů). Jiné „přechody“ mají za
následek ztrátu daňové podpory a dojde k navrácení daňové podpory způsobem
podle § 15b odst. 5 ZDP ve znění Sněmovního tisku 474. V současné době
i v budoucnu (bude-li přijata úprava navrhovaná ve Sněmovním tisku 474) je možné
prostředky z účastnických fondů (doplňkového penzijního spoření) převést jen do
jiných účastnických fondů, a to i k jiné penzijní společnosti. Takový převod nemá
daňové dopady ani vliv na státní příspěvky a účastníkovi se započítává spořící doba
podle § 27 odst. 4 zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém spoření, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZDPS“).
Pokud ale splníte podmínky pro obdržení dávek z doplňkového penzijního spoření
podle § 19 až 26 ZDPS (typicky dosažení věku 60 let a trvání spořící doby
60 měsíců, dle Sněmovního tisku 474 pak 120 měsíců, ale to platí jen pro nové
smlouvy), můžete prostředky z doplňkového penzijního spoření vybrat a umístit je dle
libosti, například do dlouhodobého investičního produktu, aniž byste přišel o státní
příspěvky. Nicméně pokud zvolíte dávku ve formě jednorázového vyrovnání, bude se
dani vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně danit výnos a příspěvky
zaměstnavatele zaplacené penzijní společnosti za zaměstnance, s výjimkou
příspěvků na penzijní připojištění se státním příspěvkem zaplacených penzijnímu
fondu zaměstnavatelem za zaměstnance před 1. lednem 2000 v případě, kdy došlo
k převodu prostředků účastníka z penzijního připojištění se státním příspěvkem do
doplňkového penzijního spoření účastníka, ze kterého je jednorázové vyrovnání
vypláceno (viz §8 odst. 1 písm. e), odst. 3, odst. 6 a § 36 odst. 2 písm. k) ZDP). A to
z toho důvodu, že výplata je osvobozena podle § 4 odst. 1 písm. l) ZDP jen v případě
zvolení penze, u které není vymezeno období její pobírání nebo v délce trvání
minimálně 10 let.
Ve Sněmovním tisku 474 se aktuálně nepředpokládá Vámi navrhovaná situace, kdy
by bylo možno převést prostředky z účastnického fondu do dlouhodobého
investičního produktu, ovšem vnímáme Váš podnět na možnou úpravu a budeme ji
dále zvažovat. Nicméně právě proto, že doplňkové penzijní spoření není srovnatelné
s dlouhodobým investičním produktem (mimo jiné například existencí státních
příspěvků) se Vámi navrhovaná možnost jeví spíše jako nereálná. Chtěli bychom
Vás ale upozornit na to, že Vám nic nebrání v tom mít současně doplňkové penzijní
spoření i dlouhodobý investiční produkt. Pokud již nadále nechcete čerpat státní
příspěvky, můžete hradit příspěvek účastníka v minimální výši 100 Kč za měsíc (viz
§ 9 odst. 1 ZDPS) anebo můžete doplňkové penzijní spoření přerušit (doba přerušení
se ale nepočítá do spořící doby – viz § 11 odst. 4 ZDPS).
Vklad peněžních prostředků do dlouhodobého investičního produktu bude (dle
Sněmovního tisku 474) daňově zvýhodněn do výše 48 tis. Kč ročně. Dalších 50 tis.
Kč ročně ve formě příspěvku zaměstnavatele nebude muset zaměstnanec danit,
protože se bude na straně zaměstnance jednat o příjem od daně osvobozený
a zaměstnavatel si poskytnutý příspěvek bude moci uplatnit jako daňově uznatelný
výdaj (náklad). Lze upozornit, že shora uvedené částky představují souhrnný limit, do
kterého se započítávají příspěvky na všechny daňově podporované produkty spoření
na stáří.
V závěru svého e-mailu píšete toto: „Udržovat oba, abych nepřišel o státní podporu
nebo DPS zrušit a přijít tak o státní podporu nebo nevyužít DIP a nechat si jen DPS,
abych nepřišel o státní podporu, mi přijde nerozumné.“. Nepřísluší mi Vám jakkoli
radit v oblasti Vašich osobních financí, ovšem v souladu s návrhem dle osobních
možností a financí může být účelné, aby jedna osoba měla současně doplňkové
penzijní spoření (kde se nově ve Sněmovním tisku 474 navrhuje státní podpora ve
výši 20 % z měsíčních úložek ve výši 500 až 1 700 Kč) i dlouhodobý investiční
produkt (kde může získat úsporu 15 % ze 48 tis. Kč ročně na dani z příjmu). Není
potřeba rušit doplňkové penzijní spoření (a přijít tak o státní podporu) k tomu, aby
bylo možné využít dlouhodobý investiční produkt. To, že je poplatník účastníkem
doplňkového penzijního spoření, nijak nebrání tomu, aby využíval daňových výhod
dlouhodobého investičního produktu.
Závěrem prosím vezměte na vědomí, že Ministerstvo financí není oprávněno
vykládat právní předpisy, to může jenom soud.